O prowadzeniu biznesu cateringowego od 25 lat i współpracy z Selgros Cash & Carry rozmawiamy z Januszem Kaczmarkiem z VIP Catering z Poznania.
Jak zaczęła się Państwa przygoda z prowadzeniem cateringu? Co było inspiracją do otworzenia tego rodzaju działalności?
Po ukończeniu szkoły gastronomicznej w Poznaniu, a później Akademii Hotelarstwa i Gastronomii, razem z kolegami miałem możliwość zwiedzenia najlepszej szkoły gastronomicznej w Lozannie w Szwajcarii. Placówka w profesjonalny sposób szkoliła kadrę hotelarską i cateringową. Obserwowanie tego, jak branża działa na zachodzie było dla mnie nowością i zrobiło na mnie duże wrażenie. Wtedy postanowiłem, że moja ścieżka zawodowa pójdzie dokładnie w tym kierunku.
Jesteście Państwo na rynku od 25 lat. Jakie różnice dostrzegacie w prowadzeniu działalności teraz i przed 25 laty?
Różnice są ogromne. Nowocześniejszy sprzęt, wykwalifikowana kadra, menu, które cały czas musimy dostosowywać do aktualnych upodobań Klientów. Widzimy większą dostępność nawet najbardziej egzotycznych surowców do produkcji posiłków, co ważne również dostęp do najnowocześniejszego sprzętu jest dzisiaj nieograniczony. Otwarcie granic przyczyniło się natomiast bardzo pozytywnie do zaistnienia firmy na rynkach zagranicznych i przygotowywania imprez poza Polską.
Jak przez ten czas zmieniły się preferencje klientów? Czy widzą państwo jakąś zmianę trendów?
Współczesny Klient jest bardziej świadomy oraz wymagający. Wie czego chce. Zamawiając catering oczekuje, nie tylko smacznego posiłku, ale również odpowiedniego podania. Chodzi zarówno o samo danie, jak i o naczynia i sprzęt cateringowy . Zauważalnym trendem jest coraz większa popularność potraw wegetariańskich oraz dietetycznych o zmniejszonej zawartości tłuszczu. Porcje są mniejsze, ale za to bardziej wyrafinowane i finezyjne. Sporym zainteresowaniem cieszą się posiłki przygotowywane na żywo oraz kuchnie świata. Niezmiennie popularne są sałatki i surówki, które wpisują się w aktualne trendy żywieniowe.
Od 25 lat jesteście Państwo klientem Selgros. Jak wejście Selgros na polski rynek ułatwiło Państwu pracę?
Pojawienie się Selgros w Polsce stało się dla nas dużym ułatwieniem w codziennej pracy. W jednym miejscu otrzymaliśmy szeroki wybór nie tylko artykułów spożywczych, świeżego mięsa, ryb i warzyw, ale także chemii, sprzętu i artykułów pomocniczych.
Dodatkowym atutem jest także system rabatowy oraz programy wsparcia – szkolenia dla pracowników oraz dla kadry zarządzającej. Dużym ułatwieniem jest możliwość zamawiania towaru z profesjonalnym transportem chłodniczym bezpośrednio na miejsce imprezy. Dzięki temu, że Selgros posiada 19 oddziałów w całej Polsce, łatwiej nam przygotować imprezę np. w Warszawie. Nie musimy zabierać ze sobą wszystkich produktów. Możemy kupić je świeże na miejscu.
Co wyróżnia Was na tle innych firm?
To co nas wyróżnia, to na pewno duże doświadczenie i zaangażowanie w każdy projekt. Nie boimy się zarówno tych dużych wyzwań, jak i tych małych. Posiadamy stałą kadrę kucharską i kelnerska, nieustanne szukamy nowych pomysłów i inspiracji. Posiadamy nowoczesny sprzęt i tabor samochodowy, w tym chłodniczy, który pozwala nam dostarczać najwyższą jakość do naszych klientów.
Jakiego typu catering Państwo oferujecie? Jakie wydarzenia jesteście Państwo w stanie obsłużyć?
Oferujemy catering bankietowy, piknikowy, konferencyjny oraz szkolny, realizujemy także zamówienie indywidualne. Specjalizujemy się w dużych i nietypowych projektach, świetnie wychodzą nam imprezy plenerowe. Jesteśmy w tym dobrzy.
Organizujecie Państwo wydarzenia w Poznaniu, ale również na terenie całej Polski, a nawet Europy. Jakie do tej pory, największe wydarzenie realizowaliście? Jak ważna w tym kontekście jest oferta i dostawy realizowane przez Selgros?
Największy bankiet przygotowaliśmy dla 6000 osób, a największy piknik dla ponad 11 000 osób. Jednak największym sprawdzianem naszych umiejętności są kilkudniowe imprezy targowe, gdzie w krótkim czasie musimy przygotować około 20 000 różnych dań ciepłych, 20 000 zakąsek, sałatek, kaw, deserów… logistyczne szaleństwo. Dzięki dostawom firmy Selgros otrzymujemy świeże produkty dostarczone bezpośrednio na miejsce imprezy, odciążamy nasz transport jednocześnie zmniejszając koszty organizacji danego wydarzenia. Selgros wielokrotnie ratował nas z opresji w przypadku braku jakiegoś produktu, kluczowego dla realizacji zlecenia. Doceniamy wsparcie ze strony opiekunów, którzy doradzają, wyszukują produkty o niższej cenie i informują o nowościach w ofercie sklepu.
Jakie wydarzenie było dla Państwa do tej pory największym wyzwaniem?
Jeśli chodzi o piknik to na pewno impreza dla koncernu motoryzacyjnego, gdzie odpowiadaliśmy za wyżywienie ponad 11 000 osób. Największy bankiet, który organizowaliśmy to otwarcie centrum handlowego w Poznaniu dla 6 000 osób na 3 kondygnacjach budynku. Sporym wyzwaniem była dla nas również seria kilkunastu imprez dla klienta w Czechach, na Słowacji, w Niemczech oraz na Węgrzech.
W ramach grupy VIP Catering firma obsługuje również bistro Ogród Smaku, na terenie Uniwersytetu Przyrodniczego w Poznaniu.
Największym wyzwaniem są zawsze kilkudniowe imprezy targowe z częścią śniadaniową, obiadową, serwisem konferencyjnym oraz bankietem dla kilku tysięcy osób zorganizowanie na zastawie porcelanowej i szkle.
Jak różne są realizowane przez Państwa zlecenia. Czego w dzisiejszych czasach poszukują Państwa klienci wybierając waszą firmę?
Nasi Klienci zamawiają u nas bankiet, pikniki, konferencje, szkolenia, pokazy, wesela, komunie i inne imprezy specjalne. Klienci w dzisiejszych czasach chcą być pewni, że mają do czynienia z profesjonalistami, którzy nie tylko przygotują smaczne posiłki, ale również doradzą, pomyślą o każdym nawet najdrobniejszym aspekcie. Chcą wykonawcy kompetentnego, odpowiedzialnego, stabilnego finansowo, wiarygodnego a jednocześnie kreatywnego.
Czy dla każdego klienta przygotowujecie specjalne menu? Czy macie również jakieś standardowe?
Praktycznie takie samo menu nigdy się nie zdarza. Każda impreza jest inna i każdy Klient ma inne oczekiwania. Staramy się je wszystkie zaspokoić i dzięki temu cały czas się rozwijamy.
Selgros oferuje, klientom gastronomicznym, możliwość zakupów stacjonarnych w hali, oraz dowóz. Jaki rodzaj realizacji zakupów Państwo preferują?
Korzystamy zarówno z zakupów bezpośrednio w hali, ale również z dowozów. Selgros posiada profesjonalny transport chłodniczy, co często wykorzystujemy organizując imprezę poza Poznaniem. Sieć oddziałów Selgros w całej Polsce umożliwia łatwiejszą organizację wydarzenia w dowolnym miejscu, bez konieczności zabierania wszystkich produktów ze sobą.
Jakie produkty najczęściej Państwo wybieracie z oferty Selgros?
Najczęściej kupujemy mięso, świeże warzywa i owoce, napoje, alkohole, słodycze oraz inne art. spożywcze. Sporą ilość zakupów stanowi także profesjonalne chemia, sprzęt gastronomiczny, naczynia jednorazowe oraz artykuły dekoracyjne.